Binnen het Montessori-onderwijs neemt de natuur een belangrijke plaats in. Kinderen krijgen de kans om natuur te ervaren, ervoor te zorgen en de natuur te respecteren. Naast het Wonderwoud en de schooltuin, komt er binnenkort een derde natuurplek bij onze school: een groen blauw schoolplein. Deze drie natuurplekken zullen met elkaar een prachtig geheel om de school heen vormen.

Een groen blauw schoolplein, waarbij veel gebruik wordt gemaakt van natuurlijke materialen, is goed voor het klimaat, gezond voor de kinderen en het maakt hen spelenderwijs vertrouwd met de natuur.

Spelen in de natuur vraagt ook creativiteit en prikkelt de fantasie. En dat is weer gunstig voor het (sociale) welzijn van de kinderen. Win win! Achter de schermen is de schoolpleincommissie al een poosje bezig met dit project. De financiering voor de het groen-blauwe fundament is al binnen! We werken nog aan financiering voor enkele uitbreidingen.

In schooljaar 2022-2023 zijn ouders, kinderen en docenten aan de slag gegaan om alle ideeën uit te werken in een maquette, plattegrond of ander mooi ontwerp en de ouders konden ook hun input geven. Deze zijn inmiddels geïnventariseerd en inmiddels is het volgende ontwerp zo goed als definitief. Enkel enkele details moeten nog worden afgestemd.

Word jij groene schoolplein fan?

We willen dit prachtige project samen realiseren en daar hebben we hulp van ouders of andere enthousiastelingen bij nodig! We zijn op zoeknaar echte groene schoolplein fans!

Word jij enthousiast hiervan? En wil je ons helpen met:

• fondsenwerving voor vervolg (vanaf nu!)
  • meeklussen tijdens de realisatie (vanaf 15 feb)
  • ondersteunen bij het onderhoud (vanaf maart)

Of heb je nog andere ideeën? Laat het ons weten op: groenblauwplein@gmail.com

Planning

We starten met het groen-blauw fundament vanaf de voorjaarsvakantie. Uitvoering door Reijm Groep BV en Exterum. Het meeste is dan gedaan maar het oude klimrek is er nog en parcours en waterpomp zijn er nog niet.

In maart of april komt er een klusdag van ‘Stichting Hornbach Helpt’ samen met ouders, die het plein gratis aankleden met onder andere een modderkeuken, een boombank, picknicktafels, schaakbord en 100-veld.

En dan? Binnenkort gaan we leuke acties opzetten (o.a. sponsorloop) om geld binnen te halen om ook dat mooie parcours (zie plaatje bovenaan), de waterpomp en nog enkele kleine wensen te realiseren!